Pagina's

woensdag 30 mei 2012

Zweedse kast en winkel Juule / Swedish chest and the shop Juule







Regelmatig zag ik in woonbladen Zweedse antieke meubels voorbij komen. De sfeer spreekt mij erg aan. Mooie stevige meubels met een verhaal en in de mooiste zachte poedertinten. Ik heb een schitterende ( vind ik zelf :-) Zweedse antieke ladenkast en eetkamerstoelen gekocht uit eind 1800. De kast heeft een licht grijze verf en de eetkamerstoelen een lichtblauwe. Beide originele oude verf. Ik heb ze gevonden bij Eeflien die prachtige spullen van verschillende merken verkoopt in haar winkels in Culemborg waaronder een met het mooiste Zweeds antiek.

Omdat ik haar een ontzettende lieve en getalenteerde vrouw vind die met zoveel passie en kennis haar spullen verkoopt heb ik haar gevraagd een stukje over Zweeds antiek en haar winkel te vertellen:

"Een tijdje geleden kregen wij bezoek in de winkel van drie prachtige dames. Er was al redelijk wat email contact geweest en nu zagen wij ze live: Rozmeen met haar dochters. Zij kwamen om twee Zweedse antieke stoeltjes op te halen maar al snel zaten wij met z’n allen aan tafel met thee en lekkers, te kletsen alsof zij hier al jaren over de vloer kwamen.

Rozmeen vroeg mij een guestblog te schrijven over onze winkel en de liefde voor Zweeds antiek. Tuurlijk doen we dat, ik kan er uren over doorratelen maar ik zalproberen het kort houden ;-)


Drie jaar geleden zijn wij in Culemborg begonnen met de winkel Juule. In ons assortiment zijn alleen maar Scandinavische merken omdat wij de puurheid en eenvoud zo mooi vinden. Onze liefde voor het Zweedse antiek mengde zich al snel in deze winkel. Nu drie jaar later zoeken wij dagelijks naar de krenten in de pap, veiling na veiling en tuffen wij regelmatig met bakwagen naar Zweden om antiek opte halen.

Zweeds
e antieke meubelen zijn uniek, mooi in eenvoud en soms verbazingwekkendomdat één meubel voor meerdere doeleinden te gebruiken was. Een voorbeeld hiervan is de köksoffa (klepbank) die overdag dienst deed als zitbank en s nachtsals bed. Zo zijn er ook keukentafels die totaal omgetoverd kunnen worden tot éénpersoonsbed. Of de schrijfbuffetkasten (buffetkast en secretaire in één).


Veel boeren maakten
tijdens de lange winteravonden zelf hun meubelen en gebruiksvoorwerpen. Soms werden zelfs meubelen in bijvoorbeeld Gustaviaanse stijlnagemaakt. Dergelijke meubelen hebben dan wel de Gustaviaanse stijl maar op een wat robuuste manier. Dikker hout, niet correcte houtbewerkingen maar daardoor zijn deze meubelen juist zo aandoenlijk mooi.

De Gustaviaanse stijl (en architectuur) begon in 1772 toen Koning Gustav III het land regeerde. Deze jonge koning was de grondlegger voor de verspreiding van de nieuwe stijl in heel Zweden. Een sierlijke stijl geïnspireerd door de klassieke meubelen uit Versailles en Italië maar weer afgezwakt naar de Zweedse basis en eenvoud.

En dan zijn er natuurlijk de prachtige allmoge (boeren)stoeltjes, kisten, tafels, banken, kasten en de Mora klokken, geboren uit armoede. Stuk voor stuk meubelen met een ziel. Meubelen om verliefd op te worden.

Zelf restaureer ik de meubelen en klokken die door verf mishandeld zijn en onze timmerman restaureert op ambachtelijke wijze de meubelen die door de tand des tijds wat krakkemikkig zijn geworden. Terwijl dat gebeurt wordt de band met een dergelijke Mora klok of meubel alleen maar sterker. En als ze dan verkocht worden…tja…dan is het alsof ik afscheid moet nemen van een dierbare vriend.


Vaak krijgen wij foto’s van de nieuwe leefomgeving van de verkochte meubelen. Die foto’s koester ik als goede herinneringen in mijn antieke Zweedse kistje samen met een heel mooi artikel over drie prachtige dames en hun mooie stulpje…

Roz, dank voor je tijd, je vriendschap en het delen van een passie…"



De link naar haar prachtige (web) winkel www.juule.nl

Ze heeft ook een blog www.juulewoonaccessoires.blogspot.com


Liefs,

Rozmeen


Some time ago I bought this beautiful Antique swedish chest and chairs from the end of the 1800 century. The cabinet has a stunning grey patina and the chairs are light blue. Both in there original patine. I bought this from my friend Eeflien who has a (web) shop in Culemborg where she also sells swedish antiques.



http://www.juule.nl/

www.juulewoonaccessoires.blogspot.com


I would love it if you had a look.


xoxo Rozmeen

21 opmerkingen:

  1. LOVE your chairs and the chest is beautiful. Such a lovely style!
    Mary Alice

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I love the chest! It's gorgeous.
    Have a nice day.
    Warm regards,
    Lucia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig kastje en stoelen en wat lief dat ze een stukje heeft geschreven, ik ga even op haar blog kijken bedankt voor de tip fijne dag lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie kast en eetkamer stoelen heb je hoor!
    En heel interessant dat gast stukje van Eeflien van Juule, met de uitleg over het zweedse antiek.

    Nog een fijne dag verder, groetjes Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Such a pretty and useful little chest!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig je meubels en deze winkel ga ik zeker eens bezoeken,fijne dag nog,lieve groet Musje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi en wat een prachtguestblog!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Rozmeen,

    Ontzettend leuk om zo'n ingezonden stukje te lezen.

    Je ladenkastje en eetkamerstoelen vind ik prachtig! Ze passen perfect in je interieur.

    Fijne avond!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja ja ...Eefie is the best !!..zo leuk is ze...mooie winkel ook.....mooi je stoelen en kastje....toppie....liefs van mij....xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Schitterend zowel de kast als de stoelen!!
    Leuk om de geschiedenis/architectuur en de passie van de verkoopster te lezen. Ga eens een kijkje nemen op haar blog!

    Fijne avond!!

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuk idee van een gastblogger. Ik ga meteen even op bezoek.
    Groetjes Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk stuk heeft ze geschreven, hier spreekt een vrouw met passie!

    Je ladenkast en stoelen zijn ook niet verkeerd!

    Nog een fijne avond Rozmeen! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige kast en stoelen! En leuk deze gastlog. Ik heb even bij haar gekeken. Leuk als iemand zo enthousiast over haar werk kan spreken.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtige kast!
    En een super leuk blog stuk!!
    Fijne avond,

    Lieve groetjes,

    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig hoor Rozmeen, je nieuwe meubels!
    De winkel kon ik al van naam, via de woonbladen!
    Lieve groet,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Rozmeen, ik heb genoten van je heerlijke post over Zweedse meubelen.
    Even een late reactie op je prachtige reportage in de Ariadne.
    Ik was onlangs een paar dagen weg naar Vlieland en in het hotel zag ik hem liggen.
    Ik begon te bladeren in een exemplaar dat ik zelf helaas gemist heb. Wat zie ik daar...een prachtige reportage van jouw. Ik heb genoten van al dat moois dat ik zag en natuurlijk van jouw en je prachtige meiden.
    Dus beetje laat maar er niet minder om hoor.
    Je verdient zo mooie plek in dit blad.

    Ik wens je fijn weekend,
    warme groet,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen